Geweldloze communicatie (GVC) is een krachtige manier om verbinding te maken, conflicten op een positieve manier op te lossen en emoties beter te begrijpen. Het is niet alleen een hulpmiddel voor volwassenen, maar ook voor kinderen – zelfs op de lagere school! Het leren van GVC kan kinderen helpen om beter samen te werken, empathie te ontwikkelen en hun gevoelens op een respectvolle manier uit te drukken.
In dit artikel deel ik twee leuke oefeningen die je met lagereschoolkinderen kunt doen om geweldloze communicatie te oefenen. Daarnaast geef ik je wat nuttige links voor materialen die je kunt gebruiken om de communicatievaardigheden verder te ontwikkelen.
Oefening 1: "Wat voel jij? Wat heb jij nodig?"
Doel: Kinderen leren om emoties te benoemen en de onderliggende behoefte te herkennen.
Hoe werkt het?
- Begin met een kort gesprek over gevoelens. Vraag de kinderen om hun gevoelens te beschrijven en bied een aantal voorbeeldwoorden aan (blij, verdrietig, boos, enthousiast, enz.).
- Introduceer het idee van een behoefte. Dit kan bijvoorbeeld een behoefte aan rust, hulp, aandacht of zelfs een pauze zijn.
- Maak een spel van de oefening door het als een 'gevoelskaartspel' te doen. Schrijf verschillende emoties en behoeften op kaartjes.
- Laat kinderen om de beurt een kaartje trekken en hardop zeggen: "Ik voel me [emotie] omdat ik [behoefte] heb." Bijvoorbeeld: "Ik voel me boos omdat ik aandacht nodig heb."
Tips:
- Herhaal de oefening regelmatig, zodat kinderen zich comfortabeler voelen met het benoemen van emoties en behoeften.
- Zorg voor een veilige omgeving waar elk kind zich gehoord voelt.
Link naar materiaal:
- Geweldloze Communicatie Kaarten voor Kinderen – Deze kaarten helpen kinderen met het herkennen van emoties en het uiten van hun behoeften.
Oefening 2: "De luisterlijn"
Doel: Kinderen leren actief luisteren en zich in de ander inleven.
Hoe werkt het?
- Maak paren van kinderen en geef elk paar een beurt om om beurten te praten en luisteren.
- De spreker mag één zin zeggen over hoe hij/zij zich voelt, bijvoorbeeld: "Ik voel me verdrietig omdat ik mijn speelgoed kwijt ben."
- De luisteraar moet dan zeggen: "Wat ik hoor is dat je je verdrietig voelt omdat je je speelgoed niet kunt vinden. Klopt dat?"
- Als de spreker zegt dat dit klopt, mag hij/zij verder praten. Als het niet klopt, kan de spreker uitleggen waarom en de luisteraar probeert opnieuw te luisteren.
- Wissel na een paar minuten van rol, zodat iedereen de kans krijgt om zowel te spreken als te luisteren.
Tips:
- Moedig de kinderen aan om 'gevoelig' te luisteren, zonder direct advies te geven of het gesprek over zichzelf te laten gaan.
- Zorg ervoor dat de kinderen zich niet beoordeeld voelen, maar zich gesteund voelen in het delen van hun gevoelens.
Link naar materiaal:
- Het boek "Geweldige gesprekken" voor kinderen – Dit boek biedt veel praktische tips voor het versterken van communicatievaardigheden bij kinderen.
Waarom Geweldloze Communicatie?
Geweldloze communicatie biedt kinderen niet alleen een manier om hun gevoelens te uiten, maar helpt hen ook om beter te luisteren naar anderen en om conflicten zonder escalatie op te lossen. Door vroeg te beginnen met GVC leren kinderen respectvolle en empathische communicatie, wat hen zal helpen zowel in de schoolomgeving als daarbuiten.
Probeer deze oefeningen vandaag nog uit en zie hoe ze kunnen bijdragen aan een harmonieuzere en begripvollere sfeer in je klas!
Reactie plaatsen
Reacties